Over ons

Sinds 2019 brengt Filmclub Utrecht filmliefhebbers uit de Domstad e.o. bij elkaar. We doen dit door het organiseren van activiteiten waarbij een bioscoopbezoek centraal staat. We gaan naar zowel arthouse- als publieksfilms. Iedereen is welkom. Deelname is gratis. Wordt hier lid.

Er zijn zes personen op vrijwillige basis bij de organisatie van de Filmclub Utrecht betrokken. Hieronder een korte introductie.

Rik Luiten

De filmclub is in 2019 opgericht door Rik. Hij woont in Utrecht, is getrouwd en heeft twee jonge kinderen. Rik voelde zich thuis in de stad, maar miste zijn filmmaatjes uit eerdere woonplaatsen. Dit inspireerde hem tot de oprichting van Filmclub UtrechtDe liefde voor films is bij Rik begonnen in zijn tienerjaren. Hij ging toen wekelijk met vrienden naar de sneak preview. Later schreef hij als freelance journalist recensies voor CJP Magazine, Havana en UnZip. Hij kan genieten van art house films, maar houdt op zijn tijd ook van Hollywood.

Niels Plasmans

Niels komt graag bij de Utrechtse filmtheaters en bioscopen en is in het bezit van een Cinevillepas. Hij vindt zich zichzelf niet echt een filmkenner, maar vooral een filmliefhebber. Niels was al een tijdje op zoek naar een filmclub waarmee hij samen met anderen naar de film kon gaan en om daar vervolgens gezellig over na te praten. Filmclub Utrecht had hij snel gevonden, want hij werd in de eerste week na oprichting al lid.

Niels helpt sinds eind 2019 mee met het organiseren van activiteiten zoals de maandelijkse sneak preview. Verder verzorgt hij af en toe een inleiding van een arthousefilm in Springhaver of Louis Hartlooper.

Martijn van Lammeren

Martijn las een artikel over de Filmclub Utrecht en dacht gelijk ‘dat is iets voor mij’. Net als de meeste nieuwe leden vond ook hij het eerste bezoek spannend, maar hij merkte gelijk dat de sfeer ongedwongen is.

Wat Martijn zo leuk vindt aan de filmclub is het gemêleerde gezelschap van gelijkgestemden. Zijn beste actiefilm is nog altijd Heat, maar hij is ook zeker te porren voor een goede western, psychologische thriller of filmhuisfilm. Zijn filmsmaak laat zich kenmerken door een ruig randje. Martijn is sinds begin 2020 één van de organisatoren.

Bastiaan Beijderwellen

Bastiaan heeft een passie voor film. Niet alleen voor films kijken, maar vooral ook voor films maken. Op dit moment maakt hij nog korte films, maar op een dag hoopt hij speelfilms te draaien waar de Filmclub Utrecht dan naar toe kan gaan. Hij is in 2022 bij de organisatie gegaan. Aangezien Bastiaan zelf in 1998 is geboren, vindt hij het leuk als er ook jongeren meedoen.

Zijn favoriete filmhuis is het vernieuwde Slachtstraat Filmtheater. Hij houdt het meest van absurdistische, maatschappijkritische films. Twee goede voorbeelden hiervan, die hij iedereen kan aanraden, zijn Riders of Justice en Ninjababy.

Koen van den Hoff

Koen las een artikel over de Filmclub Utrecht en had zin om lid te worden. Hij gaat al jaren naar films in de diverse bioscopen die Utrecht rijk is. Hij heeft in Hartlooper een filmcursus gevolgd om zich verder te verdiepen. Op zijn tijd geniet Koen ook van commerciële films zoals Sicario van zijn favoriete regisseur Denis Villeneuve. Hij staat open voor veel verschillende genres!

Koen is sinds 2019 lid en de filmclub voelde meteen goed aan door de prettige leden en het concept. Met plezier sluit hij vanaf 2024 aan bij de organisatie.

Ellen Maaskant

Ongeveer 10 jaar geleden heeft Ellen de magie ontdekt van de films in de filmhuizen van Utrecht. Toentertijd in 't Hoogt (nu Slachtstraat), tegenwoordig vaker in het Louis Hartlooper. Ze leest graag artikelen over films in de Volkskrant en de Filmkrant en volg filmcursussen om nog meer te kunnen 'zien'. Ellen vindt de Filmclub Utrecht een geweldig initiatief. Af en toe alleen naar de film gaan is prima, maar een film met elkaar beleven en nabespreken maakt het extra leuk. Organisator sinds 2024.